Onze vakken

Op Lux besteden we veel aandacht aan lezen, schrijven,taal en rekenen. Hiervoor gebruiken we eigentijdse methodes die ook op reguliere basisscholen worden gebruikt. Voor onze kinderen passen we de instructie aan op hun niveau.

Met lezen en rekenen werken we met groepsdoorbroken klassen. We delen de leerlingen in naar niveau en verdelen de niveaus onder de leerkrachten. Een kind kan bijvoorbeeld beter zijn in lezen, maar minder goed in rekenen. Zo hoeft geen enkel kind op zijn of haar tenen te lopen.

De lesstof kunnen we ook op een speelse manier aanbieden. Bijvoorbeeld door verstoppertje te spelen met de letters, taal te leren met behulp van foto’s en te rekenen met legoblokken en echt geld. We werken veel met materialen, zodat de kinderen daadwerkelijk kunnen zien en voelen wat ze leren. Cognitieve vakken zijn nodig voor de zelfredzaamheid van het kind. Als je kan rekenen kan je later zelf een brood kopen bij de bakker en als je kan lezen kan je zelf zien welke bus je moet nemen.

“Ik wil mijn vader later helpen in de slagerij.”

Saïd (leerling)

Ook wordt aandacht besteed aan wereldoriëntatie, tekenen, muziek, drama en bewegingsonderwijs.

“We hebben programma’s als beweegwijs, de vreedzame school, cultuur, muziek, dans, drama. Zoals vele andere scholen hebben. In hoeverre zijn wij dan speciaal?”

Directeur

Net als elke andere school heeft Lux leerdoelen die ieder jaar behaald moeten worden. Het grote verschil is dat wij vrij zijn in onze benadering. Hierdoor is er veel meer ruimte voor creativiteit en een persoonlijke aanpak. Hierdoor krijgen kinderen meer plezier in leren en leren ze ook meer.

“We gebruiken de reguliere leesmethode, maar die nemen we niet klakkeloos over. En dat is juist leuk. Wat vandaag werkt, kan morgen zomaar niet meer werken. Daar puzzel je mee.”

Leerkracht